Sistem pendidikan Malaysia telah mengutamakan pendidikan STEM sejak awal 2010-an. Walaupun daerah sekolah di seluruh negara telah berusaha selama lebih dua dekad untuk menyediakan kurikulum yang lebih komprehensif yang merangkumi sains, teknologi, kejuruteraan, seni dan matematik, akses kekal sebagai cabaran.
Pelajar dalam komuniti kemiskinan tinggi mempunyai kurang bahan sains dan kurang akses kepada matematik lanjutan seperti kalkulus dan fizik, menurut penyelidikan. Menurut penyelidikan yang sama, pelajar kurang upaya mempunyai akses terhad. Akibatnya, pelajar cacat yang jauh lebih sedikit daripada rakan sejawat mereka yang tidak kurang upaya menamatkan pengajian dengan ijazah STEM. Pendidik mula memikirkan bagaimana STEM dan kebolehan pengekodan boleh disediakan kepada semua orang. Berikut ialah beberapa idea untuk merapatkan jurang:
1. Wujudkan persekitaran yang kondusif untuk kejayaan STEM.
Sebagai permulaan, adalah penting untuk mewujudkan persekitaran pembelajaran di mana pelajar STEM mempunyai peluang tertinggi untuk berjaya. Apakah jenis getaran yang anda dapat daripada itu? Menurut penyelidikan, pendidikan STEM berfungsi paling baik di sekolah di mana:
- Kepentingan penyertaan pelajar tidak boleh dipertikaikan.
- Pelajaran yang menyeronokkan untuk dipelajari adalah perkara biasa.
- Adalah idea yang baik untuk dapat belajar daripada kesilapan anda.
- Kerjasama adalah digalakkan.
Mesti ada beberapa jenis sokongan pendidik untuk STEM beroperasi. Mujurlah, bukti menunjukkan bahawa pengajar menyokong pengajaran STEM/STEAM dan menerima aspek merentas kurikulumnya, yang memberi manfaat kepada pelajar. Sebelum anda boleh menilai kebolehcapaian STEM sekolah anda, anda perlu mencipta suasana yang ideal untuk merealisasikannya.
2. Mula mengajar STEM seawal usia.
Bilakah terlalu awal untuk memulakan STEM? Pendidikan awal STEM telah terbukti bermanfaat. Kanak-kanak tadika pun mampu mempelajari kebolehan STEM dan STEAM. Seorang kanak-kanak berumur lima tahun mungkin tidak meneliti persamaan trigonometri atau kod pengekodan, tetapi mereka boleh menyelesaikan x dalam persamaan matematik, mengesan corak dan mempunyai minat yang mendalam dalam semua perkara yang artistik. STEM juga merangsang minat sedia ada kanak-kanak. Apabila kanak-kanak masih kecil, rasa ingin tahu mereka secara amnya berada pada ketinggiannya. Mereka mahu dapat bertanya soalan, mencari petunjuk dan dibimbing dalam mencari penyelesaian mereka. Pendidikan STEM bermula pada usia muda, meletakkan asas di mana kanak-kanak boleh membina. Tambahan pula, akses awal kepada kurikulum meningkatkan kemungkinan kurikulum akan diteruskan sepanjang persekolahan kanak-kanak.
3. Buat projek kelas STEM atau berkaitan pengekodan.
Pertimbangkan untuk memasukkan projek kelas tertumpu STEM dalam kurikulum anda. Anda boleh cuba membuat winch engkol tangan atau meniru kebocoran minyak dengan meminta anak muda mengekstrak minyak daripada air, menurut senarai 11 projek STEM Universiti Rasmussen. Pelajar dalam kelas Oregon diberi tugas untuk membangunkan aplikasi. Mereka perlu mengemukakan keperluan untuk aplikasi sebagai satu kumpulan, kemudian mereka bentuk, kod, menguji dan membentangkannya kepada panel profesor.
4. Rujuk sumber STEM yang bereputasi.
Mungkin sukar untuk memikirkan cara meningkatkan akses kepada pengaturcaraan STEM di dalam sekolah. Akibatnya, ramai pendidik bergantung pada SEACC untuk menyediakan kurikulum STEM yang boleh dipercayai yang boleh diakses oleh semua. SEACC membantu pendidik K-8 menghidupkan pengekodan dengan alatan, kursus dan sokongan yang mudah untuk digunakan oleh mana-mana guru dalam setiap kelas menggunakan kit pembinaan yang didayakan aplikasi. SEACC menjamin bahawa setiap pelajaran menyasarkan pelajar yang kurang diwakili dan kurang mendapat perkhidmatan, di samping mempunyai semua bahan kursus yang diperlukan untuk setiap peringkat gred.
Setiap sesi, sebagai contoh, merangkumi aktiviti perbendaharaan kata untuk SEMUA pelajar. Akibatnya, semua orang dalam kelas boleh mengambil bahagian dalam pelajaran, tanpa mengira penguasaan mereka dalam bahasa Inggeris. Berbeza dengan garis panduan berat teks, yang lebih sukar untuk SEMUA kanak-kanak untuk memahami, arahan visual memberikan sokongan tambahan.
Pelajaran di sekolah bermasalah ekonomi bermula dengan asas dan kemajuan dari situ. Kemajuan jenis ini meratakan padang permainan dan menyediakan pintu masuk yang boleh diakses untuk semua murid. Latihan praktikal dimasukkan ke dalam setiap sesi, dan pelajar kurang upaya boleh mendapat manfaat daripada kemahiran insaniah yang diajar untuk setiap projek. Di samping itu, sifat visual pelajaran adalah berfaedah.
Kurikulum STEM yang hebat memberi tumpuan kepada lebih daripada beberapa kursus; ia juga bertujuan untuk membangunkan pemikiran kritis, penyelesaian masalah, dan usaha kolaboratif. Pelajar akan mendapat manfaat daripada kemahiran ini lama selepas mereka meninggalkan bilik darjah. Semua orang di SEACC berada dalam misi untuk memastikan setiap pelajar mempunyai akses kepada kemahiran sepanjang hayat ini kerana mereka berpendapat STEM boleh membuka potensi dalam semua pelajar.