Adakah anda percaya anda boleh mencapai apa sahaja dalam hidup, atau adakah anda akan berhenti apabila keadaan menjadi sukar? Bergantung pada cara anda bertindak balas, anda akan mengetahui sama ada anda mempunyai sikap tetap atau pertumbuhan.
MINDSET: TETAP VS. PERTUMBUHAN
Carol Dweck dan pasukannya mengkaji sikap pelajar tentang kegagalan lebih 30 tahun yang lalu. Penyelidikan mereka menunjukkan bahawa murid-murid mempunyai sama ada sikap tetap atau perkembangan dalam hal pencapaian.
Fikiran tetap ialah kepercayaan bahawa bakat atau kecerdasan tidak akan berubah tidak kira betapa gigih anda belajar atau maju. Mereka mengelak daripada mengambil risiko dan peluang kerana mereka takut kegagalan.
Pemikiran pertumbuhan berpendapat bahawa kemahiran boleh dipertingkatkan dan bakat boleh berkembang melalui usaha gigih, latihan dan dedikasi! Mereka berpendapat hasil datang dari kerja dan melihat kemunduran sebagai peluang untuk maju.
Kerangka pemikiran ini boleh membuat perubahan yang ketara dalam persekolahan anak anda!
SEKOLAH & PERTUMBUHAN MINDA
Perbezaannya ialah murid-murid yang mempunyai sikap tumbesaran tetap berterusan walaupun kerja keras dan gigih.
Pelajar yang mempunyai minda pertumbuhan dalam aritmetik, sebagai contoh, merasakan mereka boleh bertambah baik dengan usaha dan lebih berkemungkinan berjaya dalam subjek tersebut. Mereka yang mempunyai minda tetap percaya sesetengah orang dilahirkan dengan keupayaan matematik yang lebih tinggi daripada yang lain.
Kelebihan lain:
- Rasa ingin tahu seumur hidup
- Kemajuan kerjaya
- Pembangunan diri di luar bilik darjah
MEMBANTU PERTUMBUHAN MINDA
Kita boleh mengubah pemikiran kita! Ia adalah mungkin. Berikut ialah beberapa teknik untuk melepaskan minda terkunci di rumah:
- Contohi Elakkan bercakap diri negatif di sekeliling kanak-kanak apabila memulakan aktiviti atau tugasan baharu.
- Puji usaha atas kebolehan semula jadi. Maklumat lanjut boleh didapati di sini.
- Galakkan anak anda untuk mengambil bahagian belakang. Terdapat cara mudah untuk melakukan segala-galanya, tetapi itu bukan pertumbuhan! Menerima kesukaran dan gagal adalah kritikal.
- Mengaplikasikannya dalam perhubungan sosial dan aktiviti kokurikulum.
- Tidak menggalakkan perbandingan rakan sebaya. Pengajaran daripada yang berjaya harus diajar sebaliknya.
- Mindset boleh berubah.
- Periksa mana-mana pencetus yang berpotensi, laksanakan taktik berikut dan lihat cara minda pembangunan boleh membantu!