Kerana pembelajaran secara bersemuka telah menjadi hampir mustahil di banyak negara akibat daripada wabak, pembelajaran dalam talian atau E-pembelajaran, telah menjadi standard baharu. Ramai pelajar telah mendapati bahawa pembelajaran dalam talian mungkin memberi manfaat kepada mereka semasa tempoh sukar ini. Segala-galanya mempunyai kelebihan dan kekurangan, jadi pelajar harus menimbang mereka dan mempertimbangkan apa yang berkesan dan apa yang tidak untuk mereka.
Setiap pelajar pada masa kini mempunyai sekurang-kurangnya telefon pintar dan sambungan internet. Pembelajaran menjadi lebih mudah kerana maklumat mudah didapati. Jika dibandingkan dengan tahun-tahun yang lalu, ia kini tidak lagi menyakitkan kepala!
Mari kita lihat kelebihan E-Pembelajaran untuk pelajar Malaysia.
1: Anda boleh menggunakannya pada bila-bila masa dan di mana sahaja anda mahu!
Anda boleh mengikuti pelajaran dalam talian asalkan anda mempunyai persekitaran belajar yang baik dan sambungan internet yang boleh dipercayai. Disebabkan oleh wabak itu, pelajar telah diwajibkan menghadiri kelas E-pembelajaran, dan mereka nampaknya menyedari manfaat ini.
Faedah persekolahan dalam talian sering diabaikan oleh ibu bapa. Menerima sesuatu yang segar sehingga mereka tidak didedahkan sebagai kanak-kanak tiada dalam DNA mereka. Adalah menjadi tanggungjawab pelajar untuk memaklumkan kepada ibu bapa tentang pelbagai faedah pendidikan jenis ini.
2: Ia Disendirikan
Setiap kanak-kanak belajar dengan cara yang unik dan pada kadar yang berbeza. Tidak semua pelajar akan mendapat manfaat daripada pendekatan pendidikan yang sama. Salah satu kelemahan pembelajaran luar talian yang paling ketara ialah kekurangan fleksibiliti. Sebagai contoh, tunjuk ajar dalam talian ialah pendekatan pembelajaran satu sama satu yang menyediakan tahap penglibatan yang tinggi antara pelajar dan guru.
Walaupun banyak persepsi ibu bapa tentang pendidikan yang sempurna tidak dapat diselesaikan oleh tuisyen dalam talian, ia adalah sesuatu yang mesti dialu-alukan dan diterima dalam dunia hari ini. Hampir sukar bagi seorang pengajar untuk menawarkan setiap murid perhatian yang sama dan mencukupi dalam bilik darjah yang mengandungi 40 kanak-kanak. Pelajar yang lambat belajar sering berasa seolah-olah mereka tidak sesuai, seolah-olah mereka "kurang pandai" atau "tidak layak" mendapat markah cemerlang.
3: IA INTEAKTIF
Pembelajaran dalam talian tidak dinafikan lebih menarik, dan ia juga dilakukan dengan cara yang lebih inovatif. Guru boleh memberi setiap kumpulan satu projek dan seorang ketua. Selepas itu, setiap pemimpin harus membahagikan dan menakluki tugas, memastikan keputusan akhir dibentangkan dalam susunan yang logik. Dalam platform dalam talian, ini mengajar pelajar cara mengurus kerja berpasukan dan memimpin.
Seiring dengan perubahan zaman, pelajar mesti membiasakan diri untuk mewakilkan kerja dan berkomunikasi tanpa berada di sana secara fizikal. Banyak tugas sedang dipindahkan ke platform dalam talian di tempat kerja. Mungkin terdapat penemuan teknologi tambahan pada masa hadapan yang perlu kita semua sesuaikan.
RINGKASAN TAMAT
Walaupun ada yang mendakwa bahawa pembelajaran dalam talian menggalakkan murid menjadi malas dan tidak berdisiplin, semuanya bergantung kepada cara ia digunakan. Pembelajaran dalam talian tidak akan menjejaskan kompas moral pelajar jika ibu bapa menerapkan nilai murni seperti disiplin dan integriti dalam diri anak-anak mereka.
Dalam negara seperti Malaysia, di mana pendidikan terus berkembang dan maju, pelajar mesti bersedia untuk berguling-guling dan mengambil kesempatan daripada kemajuan baharu ini!