Integrasi Robotik Merentas Kurikulum

Robot Facebook

Pelajaran robotik boleh digunakan dalam mana-mana gred atau subjek, bukan sahaja sains dan matematik. Mereka juga boleh digunakan dalam bahasa Inggeris dan kajian sosial.

Menggunakan robot dan robotik di dalam bilik darjah juga merupakan cara terbaik untuk guru menggabungkan mata pelajaran STEM seperti sains komputer dan kejuruteraan tanpa mengabaikan matlamat pembelajaran pelajar mereka.

Untuk menambah pelajaran sastera, pelajar boleh memprogramkan robot untuk menggambarkan perjalanan watak sastera. Pelajar boleh menentukan masa untuk menjalankan program untuk robot mereka menggunakan matematik.

STEM tidak memerlukan pengajar untuk meninggalkan keseluruhan kurikulum mereka. Sebaliknya, laksanakan satu projek atau tugas prestasi setiap semester, selama dua hingga tiga minggu pada satu masa. Pastikan ia mudah, dan fokus pada keseronokan dan pembelajaran.

Berikut ialah beberapa sumber dan cadangan

#1. MEMAUTKAN ROBOT KE SEKOLAH

Robotik ialah bidang kejuruteraan yang berkaitan dengan reka bentuk, pembinaan dan penggunaan robot. Medan ini digabungkan dengan CS.

Di dalam bilik darjah, robot pendidikan membantu anak muda mempelajari reka bentuk kejuruteraan asas dan kebolehan pengaturcaraan sambil membenarkan mereka melihat kesan kod masa nyata. Kami juga boleh membantu kanak-kanak membina kemahiran profesional seperti perancangan, kerja berpasukan dan ketabahan sambil menyepadukan celik huruf, sains dan matematik. Berikut ialah infografik tentang kebolehan yang boleh kami bantu pelajar membina.

Berikut adalah beberapa latar belakang untuk murid terus belajar tulen:

  • Dalam pertanian komersial, robot berkeliaran di tanah ladang, menuai tanaman, dan menjaga tumbuhan tanpa bantuan manusia.
  • Dalam penjagaan kesihatan, AI dan AR membantu orang kurang upaya yang memakai exoskeleton robot mencari jalan mereka.
  • Lengan mekanikal yang teguh memasang kereta dan menjalankan pemasangan yang tepat.
  • Kenderaan yang dikendalikan dari jauh mengumpul data dari angkasa dan dunia lain.

#2. PILIH ROBOT

Pilih robot yang mudah dipasang dan dibersihkan selepas itu semasa mengajar robotik di dalam bilik darjah.

Firma berikut menyediakan alternatif untuk semua gred dan belanjawan:

  • PBS Kids: Curious George Bina Bot untuk K–5.
  • Bantu kanak-kanak K–5 memprogramkan robot menggunakan Bee-Bot.
  • Murid boleh menggunakan Sphero untuk mencipta bentuk, mengeja dan mempelajari pengekodan. Panduan di rumah ini membolehkan ibu bapa membantu juga.
  • Ozobot: Menawarkan pilihan pengekodan K–12 dengan atau tanpa skrin komputer.
  • Lego dan Vex juga membenarkan pelajar dari semua peringkat umur membina robot, yang popular di kalangan penggemar dan pembina robot yang kompetitif.

#3. RANGKA KERJA UNTUK PERMULAAN

Tidak kira robot atau platform anda, lakukan empat tindakan yang dikira ini untuk membantu anak anda membiasakan diri dengan teknologi.

  • Ketahui peralatan anda. Pelajar boleh mengenal pasti dan mengkategorikan komponen utama robot mereka dengan meneroka pelajaran melalui permainan. Mulakan dengan struktur, gerakan, elektronik dan alatan lain. Pastikan anda menerangkan setiap kumpulan.
  • Buat robot (apabila berkenaan). Ini adalah fasa yang menyeronokkan untuk pelajar muda yang baru mengenali robotik.
  • Mengetahui fungsi gear, motor dan sensor. Langkah ini menerangkan idea penting dalam automasi dan kejuruteraan robotik serta menawarkan konteks untuk penggunaan komponen robot.
  • Belajar kod. Kebanyakan alat datang dengan misi yang menunjukkan kepada kanak-kanak cara menggunakan motor untuk menggerakkan robot dan penderia untuk mengesan sentuhan atau gerakan. Mereka boleh mencipta program mereka sendiri menggunakan blok pengaturcaraan visual apabila mereka membiasakan diri dengan aplikasi terbina dalam. Itulah sebabnya pilihan pengekodan blok dalam apl Sphero Edu dibina pada Scratch.

#4. PENGGUNAAN TUGASAN PRESTASI

Keseluruhan unit robotik mungkin terlalu banyak untuk pengajar mata pelajaran, jadi tetapkan cabaran prestasi di mana pelajar membina program yang membolehkan robot mereka melakukan tugasan. Untuk membina model GRASP anda sendiri (Matlamat, Peranan, Khalayak, Situasi, Produk).

Pertimbangkan kaitan kurikulum yang logik ini sambil mencipta cabaran prestasi.

Bahasa Inggeris

  • Bantu kanak-kanak menyambung penulisan dengan tatabahasa yang betul kepada robot pengaturcaraan dengan sintaks yang betul.
  • Pelajar boleh membantu watak menyelesaikan isu (seperti menempuh jarak tertentu, menggunakan gear secara strategik untuk merentasi rupa bumi yang sukar, atau menggunakan penderia untuk memberi amaran tentang bahaya) dengan berfikir secara logik tentang ciptaan mereka.
  • Lihat pelajaran Wonder Workshop.

Matematik

  • Buat robot kertas untuk belajar geometri.
  • Meningkatkan kemahiran berfikir algebra.
  • Periksa algebra yang diperlukan dalam memandu motor dalam robot beroda.
  • Juga, lihat pelajaran Sphero.

Sains/Ilmu

  • Cipta dan atur robot untuk menyelesaikan masalah.
  • Pelajar melibatkan diri dalam pasukan reka bentuk untuk menyiasat, membina dan menguji penyelesaian berdaya maju terbaik.
  • Pelajar menyiasat soalan saintifik dunia sebenar dalam sains bumi dan fizik.
  • Pelajar menguji teori.
  • Lihat pelajaran Lego.

Sosiologi

  • Kerjaya dalam robotik dipelajari.
  • Pelajar membina simulasi pembuatan dan pengedaran robot.
  • Pelajar boleh memprogramkan robot untuk menavigasi peta lantai.

Berminat?

Hubungi kami melalui perkhidmatan pelanggan kami yang berdedikasi untuk menyediakan pelajaran percubaan percuma dengan pakar pengekodan dan pengaturcaraan tempatan atau antarabangsa.

Share:

Related Posts

ra dan tekanan

Bagi Pelajar Di Malaysia, Punca Stress Di Sekolah

Kita tahu bahawa ramai pelajar, dari sekolah rendah hingga sekolah menengah, tertekan di sekolah. Memandangkan tekanan adalah elemen yang besar, ibu bapa harus sentiasa memastikan anak-anak mereka melakukan yang terbaik. Mengapa ibu bapa perlu bertanya kepada diri sendiri? Mengetahui apa yang memberi tekanan kepada anak anda di sekolah adalah langkah pertama.

Pembuka Tabiat Belajar yang Lemah

Majukan Pembelajaran dan Mengingat Anda!

Bagaimanakah pelajar boleh meningkatkan tabiat belajar mereka, belajar dengan lebih bijak dan lebih mengingati? Apa yang anda fikir anda akan dapati bukanlah apa yang anda akan dapati. Kebanyakan pelajar mempunyai pengalaman belajar selama berjam-jam hanya untuk melupakan sebahagian besarnya pada hari berikutnya. Kerana mereka telah menghabiskan banyak masa belajar,

Bagaimana untuk Menulis Esei Sekolah Menengah yang cemerlang? | Kampus Harimau

Bagaimana untuk Menulis Esei Sekolah Menengah yang Benar-benar cemerlang?

Menulis esei yang cemerlang memerlukan ketelitian dan kemahiran, terutamanya di peringkat sekolah menengah. Untuk mengelakkan gred gagal, lebih ramai pelajar beralih kepada tunjuk ajar bahasa Inggeris sekolah menengah dalam talian. Ramai pelajar bergelut kerana mereka tidak mempunyai kemahiran paling penting yang diperlukan untuk menulis esei yang baik. Pelajar mencari tutor bahasa Inggeris kerana mereka

Tigermath

Terima kasih Kerana Menghubungi TigerCampus. Kami akan menghubungi anda dalam 1-2 hari perniagaan.

berkongsi dengan dunia

[affiliate_conversion_script amount="15" description="Percubaan Pop Up" context="Borang Hubungan" status="unpaid" type="lead"]