Pada permulaan wabak itu, masyarakat menekankan kepentingan guru mengembangkan kemahiran mereka dalam tunjuk ajar dalam talian dan pembelajaran di rumah, yang telah menjadi norma baharu dalam bidang pendidikan. Untuk mencipta kelas dalam talian yang menarik, para pendidik digalakkan untuk membangunkan kaedah baharu dan inovatif.
Kebanyakan universiti dan sekolah telah melaksanakan Sistem Pengurusan Pembelajaran untuk memudahkan tunjuk ajar dalam talian menggunakan alatan digital (LMS). Pendidik terpaksa menyesuaikan diri dengan cepat apabila mod pengajaran berubah, yang sukar bagi tutor yang tidak biasa dengan pembelajaran digital. Walaupun tuisyen di rumah masih mendapat permintaan tinggi, tuisyen dalam talian semakin popular.
Tutor persendirian mempunyai kelebihan dan kekurangannya sendiri, tetapi pembelajaran jarak jauh telah mengalami beberapa perubahan yang memerlukan kedua-dua pelajar dan tutor menyesuaikan diri untuk terus beroperasi dengan berkesan. Ia tidak dinafikan satu peralihan yang sukar untuk dilalui.
# 1 PEMBELAJARAN BERASASKAN SKRIN
Pembelajaran dalam talian memerlukan pelajar merenung skrin dan bukannya papan putih. Pelajar kini mesti duduk dengan penuh perhatian melalui kelas dalam talian dengan disiplin diri dari keselesaan rumah.
Kelemahan lain ialah kanak-kanak tidak boleh menatap skrin sepanjang hari. Mata kering dan letih akan terhasil. Haba yang dikeluarkan oleh peranti menyebabkan keletihan pada pelajar.
Mengetahui kebaikan dan kelemahan e-pembelajaran, pelajar dan tutor mesti mengelak daripada memburukkan keadaan. Sebaliknya, semua orang harus bekerjasama untuk memaksimumkan faedah keadaan.
# 2 MOD INTERAKSI
Dengan platform seperti Zoom dan Google Meet, anda hanya boleh berinteraksi dengan memastikan video dihidupkan dan menyahredamkan diri anda untuk bercakap. Di dalam bilik darjah, tutor akan bercakap semua, tetapi dalam talian, ini boleh membosankan.
Atur perbincangan untuk menjadikan ini lebih interaktif. Tutor boleh membuat bilik pecahan dan membahagikan kelas besar kepada kumpulan yang lebih kecil untuk perbincangan. Apabila selesai, bilik pecahan boleh diketepikan dan setiap kumpulan boleh membentangkan kepada kelas.
Ini menjadikan pelajaran itu menarik dan tutor daripada bercakap sepanjang masa.
# 3 TUGASAN
Kini segala-galanya adalah digital, tugasan dalam talian adalah pilihan seterusnya. Tugasan dalam talian tidak semestinya membosankan laporan bertulis. Pilihan lain termasuk:
- Projek berasaskan perbincangan kumpulan
- Kajian kes
- Kuiz dalam talian (platform seperti “Kahoot!” bagus)
- Seminar pelajar
- Persembahan PowerPoint berkumpulan
- Esei (untuk diserahkan dalam talian melalui platform seperti Bilik Darjah Google, contohnya)
Tutor harus menyasarkan kerjasama kerana melakukan tugasan sahaja boleh menjadi sukar. Sesetengah pelajar mungkin berasa tidak berdaya kerana mereka tidak biasa bekerja dalam talian. Gaya pembelajaran yang pelbagai juga akan menjadikan pembelajaran lebih menarik.
SEBAGAI KESIMPULAN,
Kita mesti menyesuaikan diri dengan gaya pembelajaran baru ini sama ada kita suka atau tidak. Zaman telah berubah dan kita mesti menyesuaikan diri. Walaupun perubahan itu mungkin sukar, tutor dan pelajar mesti menerimanya. Pembelajaran digital adalah masa depan dan ia akan membuka banyak pintu untuk kemajuan dan pembangunan.