Proses pengajaran adalah rumit dan sukar. Guru mesti mengurus pelbagai peranan, fungsi, dan matlamat pada masa yang sama dan dengan cara yang fleksibel. Ia juga merupakan satu proses yang sentiasa berubah. Seorang pengajar mesti mencerminkan dan membuat pelarasan, yang memerlukan banyak fleksibiliti. Untuk pengajaran menjadi berkesan, kaedah tersebut mestilah diperhalusi melalui refleksi kendiri dan maklum balas. Walau bagaimanapun, pengajaran tidak hanya bergantung pada aspek ini; sebelah lagi syiling ialah murid.
Banyak faktor mempengaruhi keupayaan pelajar untuk belajar dan sejauh mana dia boleh belajar. Ujian dan peperiksaan boleh menilai latar belakang sosiobudaya pelajar, realiti sosioekonomi, pengetahuan terdahulu-tahu bagaimana, kesejahteraan emosi, kesihatan fizikal, ketabahan-ketabahan-ketahanan, ketersediaan sumber, pengalaman terdahulu, dan sebagainya. Namun begitu, pelbagai faktor mempengaruhi kejayaan pelajar.
Walaupun kejayaan pelajar adalah tujuan utama pendidikan, markah ujian tidak boleh digunakan untuk mengukur kejayaan semata-mata. Jadi, bagaimana anda mengukur kejayaan seseorang pelajar? Apakah faktor yang mempengaruhi bagaimana kejayaan murid diukur? Dan walaupun anda mencipta banyak algoritma untuk mengira kejayaan, sejauh manakah anda pasti? Apabila anda mula menyahkonstruk penilaian untuk menilai pengajaran cemerlang ini, ia menjadi jauh lebih menggembirakan dan berbelit-belit.
Apabila dikatakan bahawa menilai prestasi pengajaran adalah sukar, ia tidak merujuk kepada hipotesis yang boleh diuji, tetapi lebih kepada penilaian yang benar-benar dikira! Jadi, pada mulanya, mesti ada metrik pencapaian pelajar yang diterima secara meluas sebelum kita boleh memutuskan proses penilaian yang berkesan. Walau bagaimanapun, anda tidak boleh melakukan kajian kuantitatif dengan pembolehubah terpencil dalam senario ini kerana ia bukan cara ia berfungsi dalam kehidupan sebenar dan tidak akan menghasilkan hasil yang bermakna.
Markah dan gred ujian adalah satu perkara, tetapi apabila ia datang untuk menilai kejayaan sebagai seorang pendidik dan guru, anda mesti melihat lebih jauh. Malangnya, tidak ada penyelidikan pedagogi yang mencukupi untuk menjawab secara pasti teka-teki tentang cara mengukur prestasi pengajaran.
Namun, dapat disimpulkan bahawa ia merupakan satu proses yang kompleks yang sarat dengan banyak ciri yang tidak sama bagi setiap murid. Akibatnya, setiap keputusan pelajar adalah unik dan tidak boleh digeneralisasikan!